سبد خرید

مجموع
0.00 $
تعداد کل
0

باید نبایدهای نگهداری فیروزه

فیروزه سنگی باارزش است. که به سادگی دچار خراش و آسیب می‌شود. به همین دلیل نگهداری از آن به دقت نیاز دارد. اگر می‌خواهید فیروزه شما طول عمر بیشتری داشته باشد، بهتر است روش‌هایی که در ادامه خواهیم گفت را رعایت کنید.

راه‌های افزایش طول عمر فیروزه:

  • به هنگام شستن دست‌ها یا قبل از استحمام، شنا یا کار با مواد شیمیایی تمیز کننده در خانه فیروزه را از دستان خود خارج کنید.
  • از تماس مواد شوینده قوی نظیر وایتکس با فیروزه اجتناب کنید.
  • از قرار دادن فیروزه در معرض حرارت شدید کتری، بخاری و... و همچنین نور خورشید پرهیز کنید.
  • از تماس فیروزه با پوست چرب، لوازم آرایشی و الکل خودداری کنید.
  • در صورت عدم استفاده از فیروزه، آن را در یک جعبه جواهرات پارچه‌‌ای نگه دارید.
  • هر چند وقت یکبار فیروزه خود را تمیز کنید.

 

تمیز کردن فیروزه

تمیز کردن با پارچه نرم مرطوب

فیروزه خاصیت جذب مایعات را دارد. این مایعات‌‌ می‌تواند شامل تعریق‌‌، روغن‌های آرایشی، محصولات تمیز کننده یا هر مایعی باشد که به طور تصادفی در تماس با بدن قرار می‌گیرد. این مایعات پس از جذب‌‌، به فیروزه آسیب می‌رسانند و یا رنگ آن را تغییر دهند. در صورت تماس فیروزه با مواد آرایشی یا مایع بالقوه آسیب رساننده‌‌، باید فیروزه را با پارچه‌ای نرم که با محلول صابون بسیار ملایم مرطوب شده بشویید و سپس با پارچه‌ای نرم مرطوب تمیز کنید. در ادامه می‌توانید فیروزه را به مدت یکی دو ساعت در لیوان آب تصفیه شده قرار دهید تا پاک شود. سپس آن را با یک دستمال نرم کاملا خشک کنید. رطوبت باقی مانده روی جواهرات ممکن است فیروزه را کدر کند می‌توانید بعد از خشک کردن با حوله آن را در معرض هوا بگذارید، تا از خشک بودن آن اطمینان حاصل کنید. و بعد از خشک شدن، در جعبه جواهرات و دور از نور و گرما نگهداری کنید. (در نظر داشته باشید گاهی اوقات قراردادن فیروزه‌های گران قیمت دررون آب باعث ایجاد خط زردرنگ حاشیه‌ی آن می‌شود که هرگز پاک نمی‌شوند و از ارزش فیروزه می‌کاهد.)

واکس زدن سنگ فیروزه

از نوعی رزین مصنوعی موسوم به واکس در فرایندی تخصصی برای به‌سازی فیروزه استفاده می‌شود. فرو بردن فیروزه در این رزین باعث می‌شود تا سنگ فیروزه تحت تاثیر آلودگی محیط قرار نگیرد. به این ترتیب یک لایه پوششی محافظ روی سنگ فیروزه قرار می‌گیرد. در نظر داشته باشید که این کار باید به افراد متخصص سپرده شود.

 

پاک‌سازی فیروزه

فیروزه سنگی زنده است و در اثر استفاده نادر تغییر رنگ داده و رنگ آن کدر می‌شود. سنگ‌های کدر هیچ خاصیتی ندارند. همچنین این سنگ، با انرژی های بسیار زیادی تماس پیدا کرده است. بر طبق برخی باورها انرژی‌های منفی صاحب قبلی از طریق سنگ به فرد بعدی منتقل می‌شود. بنابراین به یاد داشته باشید فیروزه دست دوم را حتما قبل از استفاده به خوبی پاک‌سازی کنید.

آب جاری یا تصفیه شده

یک روش برای تمیز کردن فیروزه این است که گوهر خود را در یک ظرف (ترجیحاً لیوان) آب تصفیه شده قرار دهید و بگذارید یک شب بماند. همچنین می‌توانید جواهر خود را در جریان آب روان دریاچه به مدت تقریباً پنج دقیقه نگه دارید (یا تا زمانی که احساس کردید که پاک شده است) بهتر است از این روش پاکسازی در شبی که هلال ماه کامل است استفاده کنید. در هنگام استفاده از این روش برای پاکسازی سنگ احتیاط کنید؛ زیرا ممکن است بعضی از انواع فیروزه هنگام قرار گرفتن در آب حل شوند یا آسیب ببینند.

نمک دریای خشک

 جواهر فیروزه خود را در ظرفی (ترجیحا لیوان) پر از نمک دریا قرار دهید و بگذارید یک شب بماند. بهتر است سنگ را کاملاً با نمک بپوشانید.

برنج قهوه‌ای

گوهر فیروزه خود را در ظرف (ترجیحاً لیوان) برنج قهوه‌ای قرار دهید و بگذارید یک شب بماند. بهتر است سنگ را کاملاً با برنج بپوشانید. برخی از شفادهندگان پیشنهاد می‌کنند بعد از پاک‌شدن سنگ‌ها، برنج را جهت پخت‌وپز مصرف کنید، اما ما این امر را توصیه نمی‌کنیم. از آنجایی که برنج در حال جذب ارتعاشات منفی سنگ‌ها به منظور پاک‌کردن آنها است، معتقدیم که مصرف این برنج‌ها کار درستی نیست.

دود گیاهان پاک‌کننده

می‌توانید با دود حاصل از سوختن گیاهانی (اسطوخودوس، سرو، رزماری) یا بخور دادن (چوب صندل، گل رز، یاسمن) به مدت تقریباً دو تا سه دقیقه انرزی‌های منفی سنگ خود را از بین ببرید.

Product Categories :

عموم کامل