سبد خرید

مجموع
0.00 $
تعداد کل
0

توپاز چیست؟

توپاز سنگ معدنی حاوی آلومینیوم سیلیکات است که به سه چیز معروف است: 1) یکی از سنگهای قیمتی رنگی، پرطرفدار در جهان است ؛ 2) مقدار عددی 8 را در مقیاس سختی‌سنجی موس دارد و 3) سنگ ماه تولد متولدین نوامبر است.

تاریخچه و افسانه‌های توپاز

نام توپاز از توپازیوس (Topazios)، نام یونانی قدیمی یک جزیره کوچک در دریای سرخ گرفته شده است که اکنون زاباگارد (Zabargad) نامیده می‌شود. (این جزیره هرگز توپاز تولید نمی‌کرد، اما زمانی منبع پریدوت بود که قبل از توسعه کانی‌شناسی مدرن با توپاز اشتباه گرفته می‌شد.) برخی از محققان منشا این کلمه را زبان سانسکریت (یک زبان باستانی هند) و کلمه توپاس یا تاپاز می‌دانند که به معنی «آتش» است.

یونانیان باستان معتقد بودند که توپاز به آنها قدرت می‌بخشد. در اروپا در دوران رنسانس (دوره 1300 تا 1600) مردم تصور می‌کردند که توپاز می‌تواند طلسم‌ها را بشکند و خشم را فرو می‌نشاند. قرن‌ها، بسیاری از مردم هند معتقد بودند که توپاز زندگی طولانی، زیبایی و هوش را برایشان به ارمغان می‌آورد.

این سنگ در مصر باستان نیز مورد پرستش قرار می‌گرفت. مصریان بر این باور بودند که توپاز سلطنتی دارای ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی است که توسط خدای خورشید به آن اعطا شده است و این دلیل استفاده از این سنگ قیمتی در جواهرات خانواده‌های سلطنتی آن زمان بود. همچنین در آمریکای جنوبی، از توپاز آبی برای از بین بردن بیماری هنگام کامل بودن هلال ماه استفاده می‌شد.

رنگ توپاز

توپاز محبوبیت زیادی به دلیل رنگ‌های زیبایش دارد و در طیف گسترده‌‌ای از رنگ‌ها از قبیل طبیعی بی‌رنگ، زرد، نارنجی، صورتی، قرمز، بنفش و آبی دیده می‌شود. ارزان‌ترین رنگ آن آبی اصلاح شده یا همان آبی مصنوعی است.

سنگ نارنجی مایل به قرمز یا نارنجی قرمز توپاز سلطنتی نامیده می‌شود این رنگ یکی از گرانترین رنگ‌های این گوهر است. بیشتر توپاز سلطنتی جهان در برزیل یافت می‌شود. توپاز با رنگ آبی طبیعی بسیار کمیاب و ارزشمند است. توپاز شری - به نام شراب شری نامگذاری شده است - قهوه‌‌ای مایل به زرد یا زرد مایل به نارنجی است. سنگ‌های موجود در این طیف رنگی را اغلب توپاز گرانبها می‌نامند تا در تشخیص آنها از سیترین و کوارتز دودی با رنگ مشابه کمک کند.

امروزه اکثر توپازهای ارائه شده در فروشگاه‌های بزرگ و جواهرات مراکز خرید با قیمت پایین تا متوسط ​​در آزمایشگاه تحت اصلاح قرار گرفته‌اند. توپاز بی‌رنگ را می‌توان با حرارت، تابش و با لایه‌های نازک اکسیدهای فلزی پوشاند تا رنگ آن تغییر کند.

توپاز آبی طبیعی بسیار نادر است. تقریباً تمام توپازهای آبی که امروزه در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود، توپاز بی‌رنگ است که تحت تابش قرار گرفته و سپس حرارت می‌بیند تا رنگ آبی تولید شود. «آبی سوئیسی» و «آبی لندنی» نام تجاری دو نوع متداول توپاز آبی تصفیه شده است که در بازار امروز دیده می‌شود.

توپاز صورتی و بنفش طبیعی نیز بسیار نادر است، اما این رنگ‌ها را می‌توان در آزمایشگاه نیز تولید کرد. سنگ ابتدا گرم می‌شود و سپس با لایه‌‌ای از اکسید فلزی پوشانده می‌شود تا رنگ صورتی ایجاد شود.

 

منابع توپاز در جهان

برزیل چندین دهه مهم‌ترین منبع توپاز در جهان بوده است. تقریباً تمام توپازهای سلطنتی با کیفیت عالی در ایالت Minas Gerais، در جنوب شرقی برزیل تولید می‌شود. معادن Ouro Preto و Capao مهم‌ترین منبع بلورهای زرد، نارنجی، صورتی، قرمز و بنفش توپاز برای بازارهای گوهر، دنیا بوده‌اند. برزیل همچنین پیشروترین تولید کننده توپاز بی‌رنگ است که بیشتر آن برای تولید رنگ‌های آبی سوئیسی و آبی لندنی تحت پرتوافشانی قرار می‌گیرد.

پاکستان منبع کوچکتر اما قابل توجه توپاز صورتی، قرمز و بنفش است. سریلانکا منبع بسیار مهمی از توپاز بی‌رنگ است. منابع دیگر توپاز عبارتند از: استرالیا، هند، ماداگاسکار، مکزیک، میانمار، نامیبیا، نیجریه، روسیه و زیمبابوه. در ایالات متحده، مقداری توپاز در یوتا تولید می‌شود.

خواص توپاز

توپاز طیف گسترده‌‌ای از خواص متافیزیکی دارد، از جمله توانایی ایجاد شادی، سلامتی، فراوانی و سخاوت. همچنین از نظر معنوی، توپاز عشق و آرامش را به زندگی شما می‌آورد.

توپاز به شما حس اعتماد‌به‌نفس می‌دهد و همچنین شما را تشویق می‌کند که آنچه را آموخته‌اید با دیگران به اشتراک بگذارید. این گوهر یک سنگ شادی‌آور است، و منفی‌گرایی با این سنگ از بین می‌رود.

توپاز باعث ایجاد خلاقیت و افزایش میزان توجه شما می‌شود. به شما کمک می‌کند تا به هنگام کار، به نتایج دلخواه خود دست یابید.

گفته می‌شود که توپاز یک کریستال محافظ عالی در برابر مشکلات است. همچنین از محافظت فیزیکی در برابر حوادث و آتش‌سوزی‌ها نیز برخوردار است.

یک بلور توپاز را به مدت سه روز در شراب قرار دهید، سپس می‌توانید آن را به آرامی بر روی چشمان خود بمالید تا به افزایش بینایی شما کمک کند.

وقتی این سنگ را به دور گردن و نزدیک قلب خود بیندازید، نگرانی‌ها، ترس‌ها و اضطراب‌های عاطفی شما را تسکین دهد. همچنین باعث آرامش شما خواهد شد.

هنگامی که نزدیک بدن قرار می‌گیرد، ترس را از بین ببرد. توپاز همچنین یک کریستال بسیار آرام‌بخش است. این ویژگی برای افرادی که با مشکلات مدیریت خشم دست و پنجه نرم می‌کنند، بسیار مفید خواهد بود.

توپاز به بلور حقیقت و بخشش معروف است. این گوهر نماد خوشبختی، امید، دوستی و خیرات است. خواص درمانی عاطفی آن به شما کمک می‌کند هدف واقعی و سرنوشت واقعی خود را کشف کنید.

 

 

انرژی‌های درمانی عاطفی کریستال توپاز به تغییرات خلقی، خستگی عاطفی، ترس و نگرانی‌های غیرضروری و افسردگی کمک می‌کند. گفته می‌شود که توپاز در بهبود روماتیسم و ​​کاهش درد مفاصل نیز کمک می‌کند.

تمیز کردن و پاک‌سازی جواهرات توپاز

 

در نظر داشته باشید که شارژ و تمیز کردن مرتب بلورهای توپاز برای داشتن بازده بهینه ضروری است. برای شارز و تمیز کردن این گوهر این‌گونه عمل کنید:

شارژ سنگ توپاز

با عبور سنگ خود از دود مریم گلی سفید انرژی سنگ خود را شارژ کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از زنگ‌های تینگشا یا سازهای مشابه، توپاز را پا‌ک‌سازی کرده و مجدداً مورد استفاده قرار دهید.

تمیز کردن انگشتر توپاز آبی

گوهرهای توپاز آبی را می‌توان با آب و صابون تمیز کرد:

 

  • ابتدا مقداری صابون به یک کاسه آب ولرم (نه داغ) اضافه کنید.
  • حلقه را داخل کاسه بگذارید تا به مدت 30-20 دقیقه خیس بخورد.
  • حلقه را بیرون آورده و سنگ‌های قیمتی را به آرامی با پارچه نرم یا مالش با مسواک نرم تمیز کنید.
  • هنگام تمیز کردن گوهر توپاز کاملاً مراقب باشید زیرا خاک زیادی در شکاف‌های آنجا جمع می‌شود. تنظیمات قاب مخصوصاً مشکل است. اگر انگشتر شما دارای شاخک نگهدارنده نگین است، مراقب باشید آنها را به طور تصادفی خم نکنید.
  • حلقه توپاز را در آب تمیز فرو ببرید و سپس حلقه را کاملاً بشویید تا صابون باقیمانده پاک شود.
  • حلقه و سنگ قیمتی (سنگ‌های قیمتی) را با پارچه‌‌ای نرم خشک کنید. حلقه را در هوای آزاد بگذارید تا قبل از نگهداری یا پوشیدن مجدد، کاملاً خشک شود.

مهم: هرگز حلقه توپاز را با اولتراسونیک تمیز نکنید! از تمیزکردن با بخار نیز خودداری کنید! این روش‌های تمیز کردن ممکن است به توپاز آسیب برساند.

یادآوری: برخی از توپازهای آبی در واقع توپاز سفید است که با روکش آبی پوشانده شده است. چنین سنگ‌هایی باید با دقت تمیز شوند زیرا مالش شدید ممکن است لایه رنگی را از بین ببرد.

توجه: اگر می‌خواهید از پاک‌کننده تجاری روی قسمت‌های فلزی حلقه خود استفاده کنید، ابتدا مطمئن شوید که مایع تمیز‌کننده به توپاز شما آسیب نمی‌رساند. به طور کلی، توپاز را از مواد شیمیایی سخت دور نگه دارید.

 

چند نکته

  • توپاز را به همراه سنگ‌های قیمتی دیگر نگهداری نکنید، زیرا باعث خراش سنگ‌های نرم‌تر می‌شود و یا به وسیله‌ی سنگ‌های سخت‌تر خراشیده می‌شود.
  • بهتر است حلقه توپاز خود را در یک پارچه نرم بپیچید یا آن را در محفظه‌ای پارچه‌ای جداگانه نگهداری کنید.
  • قبل از اینکه آن را کنار بگذارید، مطمئن شوید که حلقه آبی توپاز شما خشک شده است.
  • انگشتر توپاز خود را هنگام انجام کارهای خانه، به خصوص هنگام تمیز کردن استفاده نکنید. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی (به عنوان مثال کلر) موجود در بسیاری از محصولات پاک کننده ممکن است به توپاز آسیب برساند.
  • به هنگام دوش‌گرفتن، در وان یا در استخر جواهرات توپاز خود را استفاده نکنید. نه تنها کلر و سایر مواد شیمیایی موجود در آب روی رنگ این سنگ قیمتی تأثیر می‌گذارند، بلکه شامپو و سایر محصولات تمیزکننده در حلقه شما جمع شوند.
  • بعد از آرایش، استفاده از محصولات مو و عطر، انگشتر توپاز خود را در دستانتان قرار دهید، زیرا مواد آرایشی روی سطح سنگ‌ قیمتی شما جمع می‌شوند و باعث کثیف‌شدن سریع‌تر آنها می‌شوند
  • توپاز آبی نباید در معرض دمای بالا قرار گیرد؛ زیرا ممکن است سنگ آسیب ببیند و شکسته شود. به همین دلیل نیز از تغییرات ناگهانی دما، از گرم به سرد یا برعکس باید جلوگیری کرد.

 

حتی اگر این سنگ یک گوهر بسیار گران قیمت باشد، باید بدانید که توپاز واقعاً ارزشش را دارد. هیچ چیز با مزایای عاطفی و سلامتی استفاده از آن قابل مقایسه نیست!

 

Product Categories :

عموم کامل