سبد خرید

مجموع
0.00 $
تعداد کل
0

آشنایی با سنگ فیروزه، خواص و کاربردهای آن
فیروزه چیست؟
فیروزه سنگ معدنی به رنگ آبی‌‌، سبز مایل به آبی‌‌، سبز و سبز مایل به زرد است. مردم باستان آفریقا‌‌، آسیا‌‌، آمریکای جنوبی و آمریکای شمالی‌‌، از فیروزه به عنوان سنگ مورد علاقه‌شان برای تولید سنگ‌‌‌های قیمتی‌‌، منبت و مجسمه‌‌‌های کوچک استفاده‌ می‌کردند.
نحوه تشکیل سنگ فیروزه
باران از طریق خاک و سنگ به زیر زمین نفوذ‌ می‌کند و مقدار کمی مس در خود حل‌ می‌کند. وقتی این آب بعدها تبخیر شد‌‌، مس با آلومینیوم و فسفر ترکیب‌ می‌شود و مقادیر کمی فیروزه روی دیواره‌‌‌های شکستگی‌‌‌های زیر سطح زمین رسوب‌ می‌کند. اگر فیروزه به طور کامل جایگزین سنگ شود، قطعات خالص فیروزه تشکیل‌ می‌شود. وقتی جایگزینی کمتری انجام شود‌‌، سنگ میزبان درون فیروزه ظاهر‌ می‌شود. به همین دلیل است که فیروزه گاهی همراه با رگه‌‌‌های قهوه‌ای است. این رگه‌‌‌ها بقایای سنگ میزبان درون فیروزه است که به شکل تار عنکبوت یا الگوی دیگری روی فیروزه ظاهر‌ می‌شود.
بسیاری از برش‌کارها سعی‌ می‌کنند سنگ‌هایی تولید کنند که این رگه‌ها را نداشته باشد، اما بعضی اوقات این رگه‌ها آنقدر یکنواخت یا ریز در سنگ پخش‌ می‌شود که نمی‌توان کاری کرد. برخی از افرادی که جواهرات فیروزه‌ای خریداری‌ می‌کنند از دیدن این رگه‌ها درون سنگ لذت‌ می‌برند‌‌، اما به عنوان یک قانون کلی‌‌، فیروزه با رگه‌‌‌های قهوه‌ای بسیار کمتر مورد اقبال واقع‌ می‌شود. زیرا این رگه‌ها‌ بر رنگ‌‌، مقاومت و کارایی سنگ تأثیر می‌گذارد.

منابع فیروزه در جهان
بهترین نوع فیروزه در آب‌وهوای خشک ایجاد می‌شود و همین عامل تعیین‌کننده جغرافیای معادن فیروزه است. بیشتر معادن فیروزه‌ی جهان در حال حاضر در مناطقی از ایران، ایلات متحده، چین، شبه جزیره سینا، مصر، تبت و مکزیک قرار دارد.

قدمت فیروزه
قرن‌هاست که سنگ‌‌‌های فیروزه‌ای مورد ستایش قرار‌ می‌گیرند و از همه جا از تخت پادشاهی و خنجر گرفته تا در جواهرات و فنجان به‌کار می‌روند. مصریان معتقد بودند که فیروزه خوش‌شانسی می‌آورد و مانع آسیب‌پذیری آنها می‌شود. آنها از این سنگ در در جواهرات و مجسمه‌هایشان استفاده می‌کردند.
استفاده از فیروزه به حدود 5500 سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد‌‌، زمانی که اعتقاد بر این بود که از حوادث جلوگیری‌ می‌کند و بیماری‌‌‌های سر و قلب را درمان‌ می‌کند. طبق برخی افسانه‌ها انداختن یک قطعه فیروزه به رودخانه باعث نزول باران می‌شود.
فیروزه برای بسیاری از بومیان آمریکا سنگ مقدسی بود. پزشکان از فیروزه در کارهای درمانی خود استفاده‌ می‌کردند. همچنین فیروزه را که اغلب به شکل حیوانات تراشیده‌ می‌شد‌‌، در مقبره‌ها قرار‌ می‌دادند‌‌، اعتقاد بر این بود که از مردگان محافظت‌ می‌کند و ارواح محافظ را دعوت‌ می‌کند.

رنگ فیروزه
رنگ آبی این سنگ معدنی کمیاب است و به همین دلیل است که فیروزه آبی در بازار سنگ‌های قیمتی بسیار بارارزش است. زیباترین رنگ فیروزه‌، آبی آسمانی یا آبی تخم کبوتری است. برخی رنگ بهترین نوع فیروزه را «آبی ایرانی» می‌نامند
بعد از رنگ آبی‌‌، سنگ‌‌‌های سبز مایل به آبی بیشتر طرفدار دارد. سنگ‌‌‌های فیروزه‌ی سبز و سبز مایل به زرد کمتر مورد توجه هستند. کم‌رنگ شدن رنگ آبی به دلیل مقادیر آهن است که جایگزین مس در ساختار فیروزه می‌شود. این آهن متناسب با فراوانی آن رنگ فیروزه‌ای سبز می‌دهد.
فیروزه تقلبی و راه‌های تشخیص فیروزه اصل از تقلبی
به خاطر داشته باشید که سنگ فیروزه بسیار محبوب است. اشیای فروخته شده به عنوان «مهره‌‌‌های فیروزه‌ای» یا «جواهرات فیروزه‌ای» ممکن است در واقع فیروزه نباشند‌‌، بلکه فقط به رنگ فیروزه‌ای رنگ شده باشند. درمورد این موضوع از فروشندگان سوال کنید.
هولیت و منیزیت سنگ‌های معدنی خاکستری روشن تا سفید هستند که غالباً دارای رگه‌هایی هستند که به تار عنکبوت شباهت دارد که در برخی از فیروزه‌ها دیده‌ می‌شود. گاهی آنها را با رنگ آبی فیروزه ای رنگ می‌کنند که باعث‌ می‌شود بسیار شبیه فیروزه‌‌‌های طبیعی به نظر برسند. این سنگ‌‌‌های رنگ شده بسیاری از افراد را فریب داده و هنوز هم پخریداران ناآشنا آن را با فیروزه اصلی اشتباه می‌گیرند. گاهی اوقات فروشندگان هاولیت را به همان رنگ طبیعی تحت عنوان «فیروزه سفید» می‌فروشند. مراقب باشید. فیروزه سفید اصلا وجود ندارد.
هولایت و منیزیت را‌ می‌توان با استفاده از انکسارسنج به راحتی از فیروزه اصل تشخیص داد. آنها دارای ضریب شکست مختلف هستند. می‌توانید آزمایشی انجام دهید‌‌، رنگ آبی که برای رنگ‌آمیزی هولایت و منیزیت استفاده‌ می‌شود عموماً در آن نفوذ نمی‌کند. اگر به آرامی رنگ‌آمیزی شود‌‌، خراش دادن پشت سنگ با سنجاق اغلب سفیدی داخل آن را نشان‌ می‌دهد. اگر قطعه زیاد رنگ شده باشد‌‌، برای تشخیص رنگ‌آمیزی قطعه خراش عمیق‌تر یا شکستن لبه نیاز است.
مراقب «فیروزه زرد» وارداتی از چین باشید. برخی از سنگ‌ها واقعاً دارای رنگ طبیعی زرد-سبز روشن هستند و فروشندگان برخی از تکه‌‌‌های رنگ شده را به جای فیروزه اصل می‌فروشند. فیروزه‌های مصنوعی از دهه 1970 در روسیه و چین تولید‌ می‌شوند. هر دوی این کشورها تولیدکننده پرباری هستند. از این ماده برای ساخت مهره‌ها‌‌، مجسمه‌‌‌های کوچک و بسیاری از موارد دیگر استفاده‌ می‌شود.
همچنین مواد مختلف شیشه‌ای‌‌، پلاستیک فشرده و سرامیکی با ظاهری شبیه به فیروزه وجود دارد. بسیاری از اینها را‌ می‌توان با آزمایش سختی‌‌، وزن مخصوص‌‌، ضریب شکست یا سایر خصوصیات آنها از فیروزه اصل تشخیص داد. برای مثال شرکت گیلسون در دهه 1980 مقدار کمی فیروزه مصنوعی تولید کرد و از آن در ساخت جواهرات استفاده کرد. این سنگ به رنگ آبی آسمانی‌‌، گاهی با یک تار عنکبوت خاکستری تولید شد و درواقع یک محصول سرامیکی با ترکیبی شبیه به فیروزه طبیعی بود. اگر فیروزه‌ای با رنگی فوق العاده آبی و بسیار یکدست‌ دیدید محتاط باشید.
خواص فیروزه
آیا اهمیت‌دادن به خودتان را پایین درجه اولویت‌هایتان قرار داده‌اید؟ آیا دوست دارید به افزایش سطح سلامتی‌تان کمک کنید؟پس با متخصص اصلی خود تماس بگیرید: گوهر فیروزه.
فیروزه خواص درمانی فراوانی دارد در ادامه برخی از این خواص را ذکر می‌کنیم:
•    سلامت جسمی و روحی
فیروزه اثرات سم‌زدایی و ضدالتهابی دارد. انرژی آن می‌تواند به کاهش دردهای مرتبط با گرفتگی عضلات، معده درد، یا سردرد کمک کند.
این سنگ ریه‌ها را تصفیه می‌کند، گلو را تسکین داده و پاک می‌کند و مشکلات چشمی مانند آب مروارید را بهبود می‌بخشد.
انرژی‌های فیروزه‌ای همچنین می‌توانند اسیدیته را خنثی کنند و برای درمان نقرس، روماتیسم، عفونت‌های ویروسی یا مشکلات معده مفید است.
فیروزه به جذب مواد مغذی بدن کمک می‌کند. همچنین در تقویت سیستم ایمنی بدن و در تحریک بازسازی بافت‌ها موثر است.
خواص گوهر فیروزه فراتر از سلامت جسمی است و حتی‌ به بهبود سلامت روحی و روانی‌تان هم کمک می‌کند. انرژی آب موجود در فیروزه‌ می‌تواند جریان بهتر انرژی را در بدن فرد تسهیل کند‌‌، بنابراین باعث سم‌زدایی آرام و بهبود وضعیت سیستم ایمنی بدن‌ می‌شود.

•    محافظت در برابر انرژی های منفی
یکی دیگر از خواص فیروزه محافظت شخصی است‌‌، و همین دلیل آن را به یک سپر محافظ محبوب برای جنگجویان باستان که به نبرد‌ می‌رفتند‌‌، تبدیل‌ می‌کند. رنگ روشن و خیره‌کننده سنگ فیروزه در ماسک‌‌‌های تشریفاتی و تجهیزات جنگ آزتک‌ها کشف شده است‌‌، برخی از قبایل این سنگ تزئینی را به دلیل توانایی محافظت شخصی در برابر نیروهای منفی‌‌، احترام‌ می‌گذاردند. اما انرژی محافظ سنگ فیروزه فقط یک افسانه یا داستان باستانی نیست - امروزه نیز به همان اندازه قدرتمند و موثر است.
•    افزایش آرامش
خصوصیات شبه‌آب این سنگ همچنین به شما یک حالت آرامش می‌دهد، که‌ به کاهش استرس و از بین بردن انرژی‌‌‌های منفی کمک می‌کند. به این ترتیب‌ می‌توانید از خواص درمانی کریستال فیروزه برای محافظت نیز استفاده کنید. یکی از بهترین راه‌ها برای لذت‌بردن از فواید درمانی آرامش‌بخش، استفاده از این سنگ‌درمانی در مدیتیشن است..
همچنین این سنگ چاکرها را هم‌تراز و متعادل می‌کند و این امر باعث آرامش درونی می‌شود و نوسانات خلقی شما را تثبیت می‌کند.
•    استحکام روابط عاشقانه
فیروزه نماد دوستی است. این سنگ باعث می‌شود شما و شریک زندگی‌تان روابط خوبی با یکدیگر داشته باشید. بهتر است این سنگ را در اتاق خوابتان بگذارید، خصوصاً اگر رابطه عاشقانه شما با مشکلاتی روبرو باشد.
•    افزایش ثروت و برکت
فیروزه از دیرباز نماد تجمل و ثروت بوده است. هر جا این سنگ قیمتی پیدا شود، همیشه نمادی از فراوانی است! فیروزه همچنین به شما توانایی تصمیم‌گیری عاقلانه در مورد سرمایه‌گذاری و هزینه‌هایتان را می‌دهد.
•    تحقق بخشیدن به رویاها
این کریستال جاه‌طلبی و انرژی شما را برای تحقق بخشیدن به رویاهایتان بیشتر می‌کند، نوعی ثبات خاص نیز ایجاد می‌کند که به شما در زندگی راحت کمک می‌کند. این گوهر به شما کمک می‌کند تا در تمام جنبه‌های زندگی خود به آنچه می‌خواهید برسید.

کاربردهای فیروزه
•    محافظت از سلامتی
می توانید به سه طریق از فیروزه به منظور افزایش سلامتی خویش بهره بگیرید
پوشیدن: با پوشیدن جواهرات کریستال فیروزه‌ای‌‌، حمل سنگ و قرار دادن آن در محیط زندگی خود‌‌، می‌توانید سلامتی خود را در اولویت زندگی‌تان قرار دهید.
همانطور که گفتیم پوشیدن فیروزه به شکل جواهرات یکی از بهترین راه‌ها برای ارتباط با انرژی سنگ در طول روز است. دستبند‌‌، گردنبند یا گوشواره شما‌ می‌تواند به شما یادآوری کند که روی سلامتی خود تمرکز کنید و تصمیماتی بگیرید که از حافظ سلامت شما باشد. استفاده از فیروزه به عنوان گردنبند تاثیر بسیار زیادی دارد زیرا سنگ‌ در نزدیکی سینه شما قرار می‌گیرد‌‌، که یکی از قسمت‌‌‌های بدن است که این سنگ بسیار روی آن تاثیر می‌گذارد و باعث گشایش سینه می‌شود.
حمل: علاوه بر پوشیدن سنگ‌‌، حمل یک تکه فیروزه در کیف یا جیب شما باعث محافظت معنوی می‌شود و انرژی منفی را از ذهن‌‌، بدن و روح خارج‌ می‌کند‌‌. اگر متوجه شدید که تمرینات خود را به تعویق‌ می‌اندازید یا در انجام مدیتیشن خود کوتاهی‌ می‌کنید‌‌، سنگ فیروزه به شما القا می‌کند برای سلامتی‌تان کارهای مفیدی انجام دهید.
مکان: آخرین مرحله آوردن سنگ به محیط خانه است. یک سنگ فیروزه‌ای را در فضای خانه خود قرار دهید. تا انرژی‌های منفی محیط را از بین ببرد.

•    فنگ‌شویی
در فنگ‌شویی از فیروزه برای بیان عنصر فنگ‌شویی آب استفاده‌ می‌شود. همچنین، از فیروزه به عنوان داروی فنگ‌شویی برای جذب ثروت و پول و همچنین درمانی برای بهبود سلامتی و رفاه فرد نیز استفاده‌ می‌شود.
انرژی آرام‌بخش و نشاط‌آور فیروزه باعث شده است که انتخاب بسیار مناسبی برای اتاق کودکان (به ویژه نوجوانان)‌‌، دفتر کار‌‌، یا اتاق نشیمن باشد. مراقب باشید که فیروزه خود را در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار ندهید و از آن در برابر خراش و افتادن محافظت کنید.
برای بهبود سلامتی و ایجاد حس آرامش‌‌، فیروزه را در منطقه شرق باگوا قرار دهید. برای داشتن انرژی هماهنگ‌‌، حتماً دو عنصر دیگر فنگ‌شویی مورد نیاز در این قسمت - عنصر زمین (رنگ‌‌‌های زرد روشن و شنی) و عنصر چوب (رنگ‌‌‌های سبز و قهوه ای روشن) را به همراه داشته باشید.
می‌توانید سنگ‌‌‌های فیروزه‌ای براق خریداری کنید‌‌، یا‌ انواع حکاکی‌‌‌های فیروزه‌ای را برگزینید. معنای بسیاری از نمادهای فنگ‌شویی را کاوش کنید و انرژی مورد علاقه یا نیاز خود را انتخاب کنید. به عنوان مثال‌‌، اگر به دنبال ایجاد هماهنگی و خوشبختی بیشتر در رابطه عاشقانه خود هستید‌‌، باید دو قلب فیروزه‌ای را انتخاب کنید و آنها را در منطقه عشق خود قرار دهید.

•    جواهرسازی
زیبایی فیروزه قرن‌هاست که در فرهنگ‌‌‌های مختلف‌‌، از سلطنت ایرانی و مصری گرفته تا مردم بومی در قاره آمریکا (آمریکای شمالی‌‌، مرکزی و جنوبی) بسیار مورد توجه بوده است
اولین سابقه استفاده از فیروزه در جواهرات یا زیورآلات مربوط به مصر است. در آنجا‌‌، فیروزه‌هایی در مدفن‌‌‌های سلطنتی با قدمت بیش از 6000 سال پیدا شده است. حدود 4000 سال پیش‌‌، معدن‌کاران در فارس انواع آبی فیروزه‌ای با رنگ «آبی آسمانی» یا «آبی تخم کبوتری» تولید کردند. این سنگ بسیار محبوب بود و از طریق آسیا و اروپا تجارت‌ می‌شد. «آبی ایرانی» از همین موضوع می‌آید.
تقاضا برای جواهرات فیروزه‌ای با گذشت زمان افزایش و کاهش‌ می‌یابد. در سال 1912‌‌، سنگ فیروزه یکی از سنگ‌های اصلی متولدین ماه دسامبر نامیده شد. این امر باعث افزایش محبوبیت این جواهر شد که تا به امروز ادامه دارد.
در ایالات متحده افزایش تقاضای فیروزه از دهه 1970 شروع شد و در دهه 1980 کاهش یافت. تقاضا برای جواهرات فیروزه‌ای همیشه در ایالت‌‌‌های جنوب غربی که استخراج فیروزه و هنرمندان بومی آمریکا‌‌، فیروزه را به عنوان بخشی متمایز از فرهنگ محلی تشکیل‌ می‌دهند‌‌، بیشتر است.
فیروزه برای استفاده در انواع خاصی از جواهرات از سختی و دوام کمتری نسبت به حالت معمولی برخوردار است. اگرچه این گوهر به طور مکرر در حلقه‌ها‌‌، دستبندها و سگک‌‌‌های کمربند استفاده‌ می‌شود‌‌، اما این استفاده‌ها گوهر را در معرض سایش و ضربه قرار‌ می‌دهد.
طراحان باهوش‌‌، این گوهر را با حاشیه‌ای بادوام احاطه‌ می‌کند که از کناره‌‌‌های گوهر در برابر سایش و ضربه محافظت‌ می‌کند. حاشیه باید آنقدر بلند باشد که از روی گوهر نیز محافظت کند. حتی اگر این گوهر توسط یک لبه محافظت شود‌‌، باید از جواهرات فیروزه‌ای به خوبی مراقبت شود. از پوشیدن آن در حین فعالیت‌هایی که به گوهر آسیب می‌زند خودداری کنید و آن را در جایی نگهداری کنید که سایر جواهرات به آن آسیب نزند.

Product Categories :

عموم کامل