سبد خرید

مجموع
0.00 $
تعداد کل
0

عقیق چیست؟

عقیق‌، ماده معدنی سیلیس نیمه‌قیمتی‌، از خانواده‌ی سنگ‌‌های کلسدونی است که به شکل لایه‌هایی با رنگ‌ها و شفافیت متفاوت یافت می‌شود. عقیق به طور کلی همان کوارتز است و خصوصیات فیزیکی آن مشابه خصوصیات همان ماده معدنی است. این سنگ مقدار عددی 7 را در مقیاس سختی‌سنجی موس دارد؛ بنابراین از استحکام کافی برخوردار است. نام آن از رودخانه (Achetes) در سیسیل‌، جایی که عقیق برای اولین بار در آنجا یافت شد‌، گرفته شده است

تاریخچه و افسانه‌‌های عقیق

از نظر تاریخی‌، عقیق با مصنوعات مردم نوسنگی کشف شده است و از آن به عنوان طلسم شفابخشی و تزئینات استفاده می‌شده است که قدمت آن به بابل باز می‌گردد. استفاده‌‌های دارویی آن از طریق تمدن‌‌های یونان و مصر باستان به سراسر آفریقا و خاورمیانه و به روسیه گسترش یافت.

رومیان باستان به دلیل خواص دارویی و طلسمی معتبر عقیق آن را ارزش می‌نهادند. گفته می‌شد که پودر عقیقی که با آب مخلوط شده باشد‌، سم مارها را خنثی می‌کند.

اعتقاد بر این بود که عقیق‌‌ها استفاده‌کنندگان خود را از هر گونه خطری مصون می‌دارند. دریانوردان باستان از عقیق در طلسم‌‌های محافظ در برابر خشم اقیانوس‌‌های استفاده می‌کردند.

رنگ عقیق

عقیق به رنگ‌های متنوعی از قبیل قهوه‌ای‌، سفید‌، قرمز‌، خاکستری‌، سبز، سیاه و زرد دیده می‌شود. عقیق قرمز یا عقیق یمنی کمیاب‌ترین و گرانبهاترین نوع عقیق است. این رنگ‌‌ها در اثر ناخالصی‌‌ها ایجاد می‌شوند و به صورت لایه‌های موازی در داخل عقیق ظاهر می‌شوند. رنگ‌های متفاوت در نتیجه آب‌های زیرزمینی با ترکیبات مختلف ایجاد می‌شوند که به داخل حفره سنگ تراوش می‌کنند.

برخی از انواع این سنگ لایه‌ای یا راه راه یا دارای علامت «چشم» یا لکه‌‌های رنگی هستند. تنوع رنگ و الگوها منجر به ایجاد تعدادی از نام‌های مختلف برای عقیق از جمله عقیق توری، خزه‌ای، شجری، چشمی، آبدار، مجوف، دژی، منظره‌‌ای و لایه‌ای شده است.

منابع عقیق در جهان

عقیق در سراسر جهان یافت می‌شود. در ایالات متحده آمریکا در چندین ایالت غربی تولید می‌شود. اورگان‌، واشنگتن‌، آیداهو و مونتانا منابع اصلی سنگ‌‌های قیمتی هستند. بیشتر عقیق‌‌ها در حفره‌‌های سنگ‌‌های متفجرشده‌ی آتشفشانی یا گدازه‌‌های قدیمی ایجاد می‌شوند.

خواص درمانی عقیق

عقیق برای برقراری تعادل بین انرژی عاطفی‌، جسمی و فکری و هماهنگی بین یین و یانگ‌، نیروهای مثبت و منفی جهان بسیار عالی است.

این سنگ باعث ثبات درونی‌، خونسردی می‌شود. خاصیت گرم و محافظ آن باعث ایجاد امنیت و اعتماد‌به‌نفس می‌شود. همچنین یک گوهر عالی برای استفاده در دوران بارداری است. عقیق به مادران تازه زایمان‌کرده کمک می‌کند و مانع از افسردگی بعد از زایمان می‌شود. گردنبند عقیق که بین سینه‌‌ها انداخته شود باعث افزایش شیر مادر می‌شود.

عقیق هنگام مسافرت به عنوان حرز محافظ عمل می‌کند و به ویژه فرد را از حوادث رانندگی مصون می‌دارد.

عقیق به عنوان سنگ پشتیبانی شغلی‌، تخیل و الهام هنرمندان را تقویت می‌کند این سنگ کمک می‌کند تا نویسندگان ایده‌‌های خود را به شکلی پرمخاطب بیان کنند و به کودکان کمکی کمک می‌کند تا راه رفتن را یاد بگیرند و با بزرگتر شدن زمین نخورند. عقیق همچنین باعث وفاداری در ازدواج می‌شود.

عقیق چشم‌، معده و رحم را بهبود می‌بخشد. سیستم لنفاوی و پانکراس را تمیز می‌کند. رگ‌‌های خونی را تقویت می‌کند و مشکلات پوستی را بهبود می‌بخشد.

عقیق که روی شکم قرار گرفته یا به عنوان اکسیر استفاده می‌شود‌، سیستم هضم را تحریک می‌کند و ورم معده را تسکین می‌دهد. برای چشم‌، اندام‌‌های توخالی مانند معده‌، رحم‌، روده و... مفید است و اختلالات پوستی و خارش ناشی از گزش حشرات را بهبود می‌بخشد.

عقیق برای قلب و عروق مفید است. انداختن عقیق در وسط قفسه سینه‌، عضله قلب را تقویت می‌کند.

عقیق سردی که روی پیشانی قرار ‌گیرد در کاهش تب موثر است. (اگر دوباره تب بازگشت‌، با پزشک مشورت کنید.) عقیق همچنین علائم صرع را کاهش می‌دهد و از راه رفتن در خواب جلوگیری می‌کند.

برخی از انواع عقیق

دنیای عقیق یک عالم جذاب و همیشه در حال تحول است. صدها، اگر نه هزاران نوع عقیق در سراسر جهان یافت می‌شوند. علاوه بر خواص درمانی عمومی عقیق که در بالا ذکر شد، انواع رنگ‌‌های عقیق ویژگی‌‌های دیگری نیز دارند که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

 

عقیق بوتسوانا یا عقیق سلیمانی

عقیق بوتسوانا برای افراد سیگاری و کسانی که می‌خواهند سیگار را ترک کنند مفید است. این سنگ همچنین به کشف خلاقیت فرد کمک می‌کند. عقیق بوتسوانا به بدن در جذب اکسیژن کمک می‌کند و مانع از افسردگی می‌شود.

عقیق برزیلی

عقیق برزیلی تعادل عاطفی‌، جسمی و فکری ایجاد می‌کند. به تثبیت انرژی بدنی کمک می‌کند. عقیق برزیلی یین و یانگ را هماهنگ می‌کند. این گوهر یک سنگ تسکین دهنده و آرام‌بخش است که به آرامی کار می‌کند؛ اما قدرت زیادی به همراه دارد.

عقیق چشم گاو

این عقیق به صورت لایه‌‌های دایره‌وار درون نقطه‌ی تیره رنگ است. مدت‌‌ها تصور می‌شد که عقیق چشم گاو چشم شر یا نفرین را دفع می‌کند. این عقیق ترس را از بین می‌برد و به بهبود شانس زنده ماندن در موقعیت‌‌های خطرناک کمک می‌کند. عقیق چشم گاو باعث تعادل چاکراها و تحریک بینش و معرفت می‌شود. مشکلات سیستم تولید مثل را درمان می‌کند. به بازسازی بافت‌های آسیب دیده کمک می‌کند.

عقیق سفید

عقیق سفید «سنگ بارداری» است. این سنگ به محافظت از مادر و کودک در برابر آسیب کمک می‌کند‌، دردهای زایمان را تسکین می‌دهد‌، تهوع صبحگاهی را تسکین می‌دهد‌، و باعث افزایش شیر سالم برای کودک می‌شود.

 

نگهداری از عقیق

عقیق را می‌توان با استفاده از آب گرم و صابون و یک برس نرم تمیز کرد. با توجه به اینکه عقیق کوارتز است و سختی و دوام آن زیاد است از هر چیز دیگری که سخت‌تر از عقیق است، برای مالش یا تمیزکردن آن استفاده نکنید. همانند اکثر سنگ‌های قیمتی، هنگام مراقبت یا تمیزکردن قطعات جواهرات عقیق یا سنگ‌های قیمتی خود، نباید از مواد شیمیایی استفاده کنید.

از قرار گرفتن عقیق در معرض گرمای طولانی‌مدت جلوگیری کنید؛ زیرا ممکن است باعث آسیب دائمی به این سنگ قیمتی شود. هنگام نگهداری عقیق، باید آن را داخل جعبه پارچه‌ای نگهداری کرده یا در پارچه‌ای نرم بپیچید. عقیق را از سنگ‌های قیمتی و جواهرات دیگر دور نگه دارید تا مانع از آسیب یا خراش برداشتن سایر سنگ‌های قیمتی شوید.

برای پاکسازی و شارژ این سنگ، آن را 4 یا 5 دقیقه در زیر آب روان، قرار دهید و سپس با پارچه خشک کنید.

راه‌های تشخیص سنگ عقیق اصل

بدیهی است که خرید سنگ‌های قیمتی از نمایندگی‌های معتبر بهترین کار است. عقیق سنگ قیمتی بسیار گران‌قیمتی نیست، بنابراین چندان نمونه‌های تقلبی ندارد. اما برخی از فروشندگان بی‌وجدان ممکن است سعی کنند یک سنگ بی‌ارزش را عقیق معرفی کنند. بنابراین چند نکته مفید در شناسایی عقیق مفید خواهد بود.

استحکام

اول از همه توجه داشته باشید که عقیق یک سنگ قیمتی بادوام و مقاوم است؛ بنابراین به راحتی با چاقو یا میخ خراشیده نمی‌شود. همچنین یک تکه شیشه معمولی را خراش می‌دهد. این یک آزمایش سریع است.

رنگ

دوم رنگ آن است. عقیق‌ها دارای رنگ‌ها و الگوهای متنوعی هستند و هرکدام خصوصیات خاص خود را دارند. هر سنگی که بیش از حد شفاف باشد؛ اگر تقلبی نباشد، ممکن است رنگ شده باشد. همچنین عقیق یک سنگ قیمتی لایه لایه است، یکدست بودن رنگ آن نیز نشانه رنگ شدن یا اصل نبودن این سنگ است.

وزن

عقیق سنگ متراکمی است بنابراین باید روی دستتان احساس سنگینی کنید. همچنین رسانای کند گرما است بنابراین در دست شما به سرعت گرم نمی‌شود و کاملا خنک می‌ماند (مگر اینکه روز بسیار گرمی باشد).

مطالب ذکر شده راهنمای کامل در مورد نحوه تشخیص یک سنگ قیمتی تقلبی نیست؛ اما امیدواریم کمکتان کند.

Product Categories :

عموم کامل